dinsdag 5 augustus 2014

AEP 

Anomalie Energie Prieel

Op deze plek met als tweede naam Adelbert Energie Prieel


Het prieel bestaat uit twee immense slangen die met hun lichamen een rond zitbankje vormen en van daaruit spiraalsgewijs om elkaar heen omhoog cirkelen.
Het is 3.50 m hoog, 3 m breed en weegt zo'n 4,5 ton. 
Gemaakt van ferro-cement en beplakt met een mozaïek van kiezelstenen.
Het staat in Egmond Binnen op de st Adelbertusweg nr 38. 
Dit is de heemtuin van stichting De Wielenmaker gelegen aan het Monniken-pad.
Het beeld is vanaf de weg goed te zien en op afspraak  ( tel 06 - 553 707 87 ) en tijdens open dagen kunt U erin.
Het monniken-pad waar dit beeld een onderdeel van is, is een wandelroute die de fysieke invloed die de monniken op het landschap rond Egmond hadden toont.  Het AEP doet U stilstaan bij de  psychische invloed die de komst van de monniken, het schrift en het monotheïsme had.

Vanaf 1500 v Ch vestigden de eerste bewoners, de Friezen zich in deze streek. Ooit strekte hun gebied zich uit van Scandinavië tot het zuiden van Frankrijk. 
Nu kennen we nog West-Friesland in Noord-Holland, Oost-Friesland in Duitsland en de provincie Friesland. 
Totdat de monniken komen leven de Friezen in een eenheidsbewustzijn. 
Wat betekend dat men de inner en buitenwereld gelijktijdig ervaart en waarneemt. 
Men ervaart zichzelf als één met alles en wil dus in harmonie met onze moeder aarde leven. 
De Friezen hadden een cyclische denkwijze. Daardoor waren ze zeker van een voortbestaan na de dood. Zij waren zich ervan bewust  dat we stoffelijk genetisch voortbestaan.
Doormiddel van het DNA dat al een paar miljard jaar door al het levende op deze planeet gedeeld wordt.
In hun polytheïstische religie kenden zij vele goden en godinnen, met Frya als hun moedergodin. 
Fryslan, was het land van Frya, het land van vrije mensen zonder dwingende hiërarchie.
(zie NB 1 onderaan)

De monniken brachten met hun geloof een eindigende rechtlijnige denkwijze naar het gebied.
Zij leefden in een dualistisch bewustzijn en ervoeren zichzelf als afgescheiden van de natuur, zij maakten een scheiding tussen de schepper en de schepping. 
Hun eeuwigheid was een onbewijsbaar paradijs.
De abdij van Egmond had van 1060 tot 1572 een scriptorium.  Zij speelde een belangrijke rol bij de introductie van het schrift in Holland. Het Christendom en het schrift hebben zich tussen 1100 en 1200 in Holland een blijvende plaats verworven. In het scriptorium vertaalde en herschreven de monniken bijbels waaruit het vrouwelijke deel van God werd weggelaten. ( zie NB 2 onderaan)
Er werd een feodale samenleving ingevoerd waarbij de adel en de kerk het voor het zeggen hadden.
In hun monotheïstische religie presenteerden de monniken één mannelijke God die ons overal en altijd kon zien en horen. Een religieuze dictatuur. De voedingsbodem voor onze huidige controlerende en dualistische denkende maatschappij.

De tijd is gekomen dat we deze twee denkwijzen in onszelf en in onze samenlevingen willen verenigen. 
We verlangen naar meer zelfbeschikkingsrecht en een natuurlijker evenwicht tussen het mannelijke en het vrouwelijke, de logica en de intuïtie, de armen en de rijken, de dieren en de mensen. 
Een verlangen om bewust te ervaren dat we één zijn met alles rond ons en in ons.
Maar zodra we de twee slangen van de dualiteit laten trouwen, ze een verbintenis laten aangaan, kunnen de mannelijke en vrouwelijke denkwijzen zich gaan verenigen. Hierdoor stijgt men naar een hoger bewustzijn en een liefdevollere omgang met elkaar.

Het AEP, gemaakt in Friesland en opgeladen met Friese energie, wordt in Egmond geplaatst op een plek waar de energie van de anomalie Adelbertus sterk aanwezig is. 
De monnik Adelbert was een anomalie in zijn tijd en omgeving van het middeleeuwse christelijke geloof. 
Hij kon, toen al, de twee denkwijzen in zichzelf verenigen, getuige de vele legendes die rond hem zijn ontstaan. Het prieel zal door zijn vorm, de gulden snede spiraal, als die van een omgekeerde tornado, kosmische straling naar beneden trekken. Kosmische straling is een soort deeltjesversneller.  Het zal de in het beeld vermengde energie in intensiteit doen toenemen.
Door de in het prieel opgewekte energie tot je toe te laten en te verspreiden, verspreid je deze vernieuwende harmoniserende energie in ons collectieve bewustzijn. 
Zodat we gezamenlijk mogen leren beslissingen te nemen die goed zijn voor ons en voor onze medeschepselen.

In scheppingsmythes overal ter wereld wordt over een oer-slang gesproken die alles schept uit haarzelf en de oerwateren. ( NB 3)
Zij is de moeder-godin. De slang vertegenwoordigt het mysterie van het leven, het DNA. 
De DNA slang is de informatie molecule van al het leven. Al 3,85 miljard jaar oud heeft het uit combinaties van de 4 letters A C T en G alle verschijningsvormen van al het leven, door al die miljarden jaren heen opgebouwd! 
Door de eeuwen heen staat de slang dan ook symbool voor facetten hiervan zoals; het idee, leven, levenskracht, vruchtbaarheid, wijsheid, genezing, spiritueel inzicht, cyclische beweging, het vrouwelijke, en éénheidsbewustzijn.

Haar essentie is dat zij bestaat door enkel en dubbel te zijn. Zij splits zich en komt weer samen.
Ook in het AEP groeien de slangen spiraalsgewijs omhoog. Ze volgen het logaritme van de fibonacci spiraal volgens welke het leven groeit. 
Met hun lichamen verbeelden ze het cyclische van het stoffelijke leven en geven vorm aan de tussenruimtes die het psychische leven vertegenwoordigen. 
Het uiterlijke en het innerlijke.
Het wereldbeeld en het bewustzijn.
 Zo ziet ons zonnestelsel eruit. 
En zo liggen onze DNA strengen om elkaar gewonden. 
Onze eenheid met het alles is onmiskenbaar.

Jack Breed


NB 1
Op onze mooie planeet waren vroeger veel meer samenlevingen met een éénheidsbewustzijn.
Waarin de mensen zich één voelde met alles wat had geleefd, leefde en zal leven.
Samenlevingen zonder dwingende hiërarchieën en met gelijkheid en respect voor alles wat leeft.
Ik heb het geluk gehad dat ik in verschillende van dit soort samenleving heb mogen wonen.
Tussen hen kon ik mijn eenheidsbewustzijn, dat ik net als vele met mij als kind al gevoeld had verder ontdekken door daar tussen hen volledig in te mogen en kunnen zijn.
Het éénheidsbewustzijn zit in elk mens, bij sommige van ons ligt het dicht onder de oppervlakte, andere hebben het diep weggestopt. Generaties lang zijn we geconditioneerd en opgevoed om ons anders te voelen. Door een monotheïstisch geloof en een dualistische denkwijze hebben we een egoïstische maatschappij gecreëerd.
Veel samenlevingen met éénheidsbewustzijn zijn verloren gegaan, onder de voet gelopen door agressievere samenlevingen. Veel van degene die nu nog bestaan worden bedreigt.
Door ons dualistische denken en onze 'marktgerichte' en egoïstische acties die daaruit voort vloeien. En door de missionarissen die nog steeds op pad zijn, om mensen uit die samenlevingen te bekeren tot een monotheïstische geloof met alle gevolgen van dien.

Van de paar éénheidsbewustzijn samenlevingen die nog wel bestaan kunnen wij leren dat het bestaan van samenlevingen zonder 'staat' ook tot onze mogelijkheden behoort.
Daartoe moeten we kritisch naar de denkbeelden die ons zijn voorgehouden durven te kijken.
Zo wordt er hier in het westen gezegd dat een samenleving primitief en archaïsch is als zij geen ‘schrift’ hebben en als ze zich alleen bekommeren om hun levensonderhoud. We doen dan liefst ook nog alsof dat een gebrek of een onvermogen van is zogenaamd 'onderontwikkelde' mensen.
Maar het is een andere manier van denken. Het is een weigering om onnuttige overvloed te produceren. Het is juist de wil om maar zoveel produceren of te vangen als er nodig is om de aan de behoeften te voldoen. En niets meer!
De Westerse economie is gericht op de productie van overschotten want dat levert ‘handel’ op. Daardoor is het westerse denken gericht op ‘marktwerking’, op verdienen, op cumulatie van eigendom en op individuele rijkdom.                                                                                                    De Westerse maatschappij heeft de dwang nodig om zijn economie te realiseren.                             Politieke macht wordt in het Westerse denken dan ook verwoord in termen van hiërarchische en autoritaire bevels- en gehoorzaamheidsrelaties. In de wereldse realiteit echter is er vaak sprake van een soort van politieke macht in een sociale samenleving. Die kan bestaan uit bloedbanden, stamrelaties of sociale klassen. Maar waar het om gaat is dat politieke macht zich op twee principieel verschillende wijzen kan organiseren: in dwingende en in niet-dwingende macht. Bij de friezen was duidelijk sprake van niet dwingende macht.

NB 2
De invloed van het schrift.
De abdij van Egmond had van 1060 tot 1572 een scriptorium. 
De grafelijke klooster stichting Egmond was de eerste instelling in Holland die intensief gebruikt maakt van het schrift. Zij speelde een belangrijke rol bij de introductie van het schrift in Holland. Het Christendom en het schrift hebben zich tussen 1100 en 1200 in Holland een blijvende plaats verworven.

Door nomadische leefwijzen en door volksverhuizingen als gevolg van klimaat veranderingen komen er steeds meer godinnen en goden. De goden krijgen kinderen. 
Lange lange tijd blijft de moedergodin de alomvattende, de oppergodin. 
Men lijft de goden van andere stammen in tegelijk met het volk. 
De goden en godinnen zijn eerst allemaal netjes getrouwd maar dan wordt het schrift geïntroduceerd en er ontstaan steden.  
De vrouwelijke godinnen raken meer op de achtergrond. 
De priesteressen worden vervangen door priesters die zich daarom in jurken hullen. 
Het schrift is voornamelijk propaganda voor machthebbers; priesters en koningen. Die zich vereenzelvigen met een godheid om meer aanzien te krijgen. 
Bij de Egyptenaren ontstaat een oppergod en een farao/ koning god. 
Bij de Grieken ontwikkeld zich een vrouw onvriendelijke maatschappij, aan de basis hier van ligt hun gezegde mater certe, pater sempre incertus. Wie de moeder is, is zeker, wie de vader is, is onzeker. 
De moeder godin is er nog wel, zij het op de achtergrond. 
Dan volgt de Griekse filosoof Aristoteles, bij hem komt er een scheiding tussen schepper en schepping. Aristoteles wordt in de 12 eeuw in Europa vertaald en zijn methode en logica gaan het wetenschappelijke denken bepalen.
Zijn volgeling Thomas van Aquino scheidt de geest van de stof, geest van de natuur en geest en ziel van het lichaam. De ziel word teruggebracht naar een rationeel principe dat geen contact meer heeft met god.


Alleen via het intellect kun je iets over god leren. 
De filosofen zien het vrouwelijke als negatief. 
Joodse en Christelijke denkers borduren voort op dit Griekse fundament. 
De Joden introduceren met Jahwe het één god idee. 
Ook wordt de heilige tekst uitgevonden, men mag geen beelden meer vereren. 
De slang is altijd een positief symbool geweest, maar in het Christendom maakte koning Hizkia (725-697 v Ch.) uit het Zuidrijk daar bij wet een negatief symbool van. 
Hij liet heilige stenen verbrijzelen, heilige bomen omhakken en de bronzen slang die Mozes gemaakt had sloeg hij stuk. 
Jahwe was van oorsprong een oorlogsgod uit het Kanaänse pantheon. 
Alle andere goden en godinnen worden verboden en omgeschreven als zijnde een deel van zijn persoonlijkheid. Zo blijft men het Christendom tot op heden ten dagen aan mensen aanpraten. 
Men wordt verteld dat hun eerdere religies een voor-bereiding zijn op de komst van de ene die alles belichaamd. 
De Moedergodin verdwijnt uit beeld. 
Zij wordt weggeschreven. 
De wereldse vrouw die haar vertegenwoordigd word algeschildert als verderfelijk en losbandig, een lijst met verboden wordt voor haar uitgeschreven. 
Daarop bouwen de theoretici van de islam voort die de teksten van de koran filosofisch uitwerken. 
Natuur volkeren en oudere volkeren worden in deze visie als minder ontwikkeld neergezet.


NB 3

De eeuwen oude mythologieën en de laatste westerse wetenschappelijke onderzoeken beginnen elkaar te raken. Zo lukte het de Franse Nobelprijswinnaar Luc Montaignier in 2011 leven te creëren waar voorheen geen leven was. Hij deed een experiment waarbij een buisje gevuld was met water waarin DNA zat en een ander buisje gesteriliseerd water bevatte. Onder invloed van de aanwezige DNA in het ene buisje werd volledig nieuw DNA gecreëerd - uit het niets- in het andere buisje! Hij vond ook dat dat alleen mogelijk was als de schumann-resonantie aanwezig was. De schumanns-resonantie is de trillingsfrequentie rond de aarde. Zie hier de oer-slang in de oer-wateren.

NB 4
Fibonacci reeks De reeks van Fibonacci begint met de waarden 0 en 1 en hieruit volgen dan vanzelf de overige getallen:
0 , 1 , 1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , 21 , 34 , 55 , 89 , 144 .....
De Fibonnanci-reeks komt in de natuur op allerlei plaatsen voor. Als je bijvoorbeeld goed kijkt naar de verdeling van de zonnebloemzaden in een zonnebloem, kun je spiralen zien waarvan sommige met de klok meedraaien en sommige tegen de klok in lopen. De grootte van de zonnebloem bepaalt het aantal spiralen. Meestal tel je 34 spiralen die de ene kant op wijzen en (je raadt het al) 55 die de andere kant op wijzen.   Ook de rangschikking van blaadjes rond de stengel van een plant volgt vaak de beroemde reeks. De blaadjes zitten niet allemaal aan dezelfde kant van een stengel, maar staan spiraalsgewijs om de stengel. Het aantal blaadjes per omloop volgt de Fibonacci-reeks, bijvoorbeeld per omwenteling om de stam staan twee blaadjes (½) of acht blaadjes per drie omwentelingen.
Een bijzonder kenmerk van deze reeks is, dat naarmate getallen groter worden de
opeenvolgende getallen zich meer en meer tot elkaar gaan verhouden volgens de "Gulden Snede".
De Gulden Snede is een opdeling van een lijnstuk of oppervlak of cirkel in twee ongelijke delen, zodanig dat het kleinste deel zich verhoudt tot het grootste deel als het grootste deel tot het geheel.
Een verhouding die ongeveer gelijk is aan 0,382 : 0,618 = 0,618 : 1 = 1 : 1,618 = 1,618 : 2,618 .

OP de plek waar het prieel nu staat groeide eerste een kleine beuk. 
Beuk (Fagus sylvatica)
De beuk is de koningin van het bos; een vrouwelijke verschijning, fijn en gracieus.
De beuk symboliseert vrouwelijke wijsheid en aandacht, warmte en troost, standvastigheid en waakzaamheid.
In de Keltische cultuur staat de beuk symbool voor creativiteit. Een goede smaak.
De Beuk slaat een brug naar het verleden en roept herinneringen op. De Beuk roept gevoelens van geborgenheid op, een soort moedergevoel, een gevoel van veiligheid en degelijkheid. Zij beschermt je tegen de boze buitenwereld. Het is niet zo moeilijk om contact met een Beuk te krijgen, ze zal altijd naar je luisteren. De Beuk staat voor deugdzaamheid en bescherming, voor een goede familieband, traditie en verbondenheid. Zij is geduldig en geeft je inzicht in je creatieve talenten en laat die naar buiten komen. De Beuk heeft behoeft om alles wat haar lief is in bescherming te nemen en als het nodig is te helpen met overleven. Hier zijn creativiteit en een goed improvisatietalent nodig. Er ontstaat hierdoor een flexibele geest die altijd op het juiste moment de juiste beslissing neemt of de juiste woorden weet te zeggen. De Beuk houdt niet van kletspraat, gaat recht op zijn doel af en zal zich slechts door weinigen laten tegenhouden om zijn doel te bereiken. Je kunt bij de Beuk als partner heel goed bijtanken als je een moeilijke beslissing moet nemen. De Beuk is een heel onzelfzuchtige boom. Je kunt heel veel van haar krijgen en hoeft er bijna nooit wat voor terug te geven.


Op de dag dat het voegen gereed kwam was het volle maan.
 De maan stond tegenover de zon aan de hemel , kwam op rond zonsondergang en ging onder rond zonsopgang. 
De maan stond in het sterrenbeeld slangendrager 
 Zie eens hoe de scheppingsdrang synchroniseert met het universum!    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

AEP

AEP Cenador de energía de anomalía El cenador está formado por dos inmensas serpientes que forman un banco redondo con sus cuerpos y desde a...